audioNovum na Too Loud Festu 2019

Hvala svim posjetiteljima TooLoud festa koji su svratili i u naš prostor u hotelu Hilton Garden Inn.

Nadam se da ste uživali i naišli u vrijeme kad je glazba bila po vašem ukusu i raspoloženju. Drago mi je da mogu biti sasvim otvoren i reći kako sam bio iznimno zadovoljan zvukom oba sistema koja smo prezentirali. U opisima fotografija ovog albuma ubilježeni su svi detalji vezano za naš setup kojih sam se mogao sjetiti.

Ukratko, sistem s Wilson Benesch / REL zvučnicima te Aesthetix amplifikacijom zvučao je veličanstveno, no to se od sistema te klase mora i očekivati, a više nego 10 puta jeftiniji Wharfedale Lintoni pokazali su koliko elegancije u izgledu i zvuku danas može postići renomirano ime u velikoserijskoj proizvodnji.

Do sada nisam izlagao u prostoru ove kvadrature i visine, pa je to donekle bio razlog za brigu. Površina je bila 72 m2, a visina nešto preko 5 metara.

Znači da smo uređaje koji su namijenjeni za prostore od otprilike 20 do 50 m2 i visine 2,5 metara (volumen 50 do 125 m3), slušali u prostoru koji ima volumen kao dva trosobna stana odnosno oko 350 m3.

Oba sistema su odlično punila cijeli prostor, no najbolji, najjasniji i najotvoreniji zvuk je očekivano bio u prva dva reda.

Posjetitelja je na mahove bilo u velikom broju, zadovoljstvo je bilo puštati glazbu publici kod koje se osjeti da je zainteresirana, i često ostane poslušati još jednu stvar iako se već odlučilo krenuti dalje.

Zvučnici Wilson Benesch su vrhunski “alat” za prezentaciju kvalitete snimke iako na prvi pogled djeluju suzdržano i previše kompaktno za tako veliku dvoranu. No Wilson Benesch je tvrtka koja koristi i razvija high-tech materijale u svojim kabinetima i zvučničkim jedinicama već skoro 30 godina, pa Precision 2.0 zbog svojih tankih stijenki ima unutarnji volumen velik kao kod drugih zvučnika puno većeg vanjskog volumena.

Zvučničke jedinice su praktički savršenstvo dinamičke tehnologije. Npr. srednjetonac je toliko linearan da na sebi nema niti jedan element skretnice, a Leonardo visokotonac ima istu 3-D prednju pločicu kao referentni model Eminence. Rezultat takve konstrukcije je visokotonsko područje koje se odlično stapa sa srednjim a njegovo širenje je vrhunski kontrolirano i bez parazitskih refleksija.

Ako vam ime Wilson Benesch dosad nije bilo dovoljno poznato, referentni model Eminence je ove godine u legendarnom časopisu Absolute Sound zaslužio citate kao što su:

“In the ability to convey music’s dynamic expression, rhythmic flow, and timing, the Eminence is simply unequaled.”

“The way the Eminence resolves pitch, texture, and transient information in the bottom end is nothing short of revelatory.”

“The best way to describe the Eminence is that it’s like listening to music through an open window rather than through an electro-mechanical device.”

“To circle back to the question that started this review “What does that speaker sound like?” I would have to answer that the Eminence simply sounds like music.”

Prezentirali smo dva sistema, oba s istim izvorima zvuka, a različitom amplifikacijom. Izvori su bili streamer Aurender, te Gold Note gramofoni Valore Plus i fenomenalna Pianosa.

Amplifikacija za sistem sa zvučnicima Wilson Benesch Precision 2.0 bila je Aesthetix Atlas Signature izlazno pojačalo i Aesthetix Calypso Signature pretpojačalo. U tom sistemu svirala su i dva bas modula (subwoofera) REL Acoustics S/510.

Amplifikacija za Wharfedale Linton bila je integrirano pojačalo Gold Note IS-1000.

Zvučnici Wharfedale Linton čekaju svoj termin (na slici desno u mahagonij finišu i na stalcima). Linton je na tržište došao ovog proljeća i dosad dobiva samo iznimno dobre kritike.

Kvaliteta zvuka bilo kojeg audio sistema kreće od temelja, a to je mrežni napon.

Za ovu elektroniku to su bili power conditioneri Shunyata Research Denali 6000/S za “veliki sistem” (desno), a Powergrip YG-2 za “mali” (lijevo).

Sve u zvuku počinje od čistog napona, a skala smetnji u hotelskom naponu se pomoću Mains Noise Analyzera na utičnicama na kojima smo mogli priključiti sistem kretala od oko 600 do preko 1000 (MAX). Nakon Shunyata i Powergrip filtracije, sa uključenim svim uređajima, vrijednosti su bile vrlo povoljnih 030 do 050.

Na polici slovenskog proizvođača Morning Wood u prizemlju stoji Aesthetix Atlas Signature izlazno pojačalo 2 x 200 W, prvi kat lijevo Aesthetix Calypso Signature pretpojačalo, desno Gold Note IS-1000 integrirano pojačalo.

Integrirano pojačalo s ugrađenim streamerom i phono pretpojačalom IS-1000 je 2018. godine dobilo priznanje “Best of 2018” od “Mono & Stereo” te “ToneAudio” publikacija, a “Best of 2019” od njemačkog magazina “LP”.

Na drugom katu su s lijeva Aurender N100C streamer, Gold Note DS-10 DAC/streamer, Gold Note PH-10 phono pretpojačalo te Gold Note PSU-10, dodatno vanjsko napajanje za PH-10 phono.

Phono pretpojačalo PH-10 je širom svijeta najpopularniji Gold Note proizvod. Izvrsna kvaliteta zvuka i izrade, sva zamisliva podešavanja (6 krivulja ekvalizacije, gain u 4 razine, loading za sve vrste zvučnica), prihvat za dva gramofona (ili gramofon s dvije ručke), a sve za vrlo povoljnu cijenu za takav uređaj.

Na trećem katu police su dva Gold Note gramofona, Valore Plus u 975 Silver finišu i Pianosa u Italian Walnut finišu. Gold Note i sa svojim sasvim početnim modelom Valore nudi osjetno više dobrog zvuka i tehnologije od konkurentskih entry level gramofona, a Valore plus s još boljim tanjurom i ručkom sve to diže na još višu razinu. Pianosa, prvi model čija je baza izgrađena na način kao i kod naboljeg modela Mediterraneo, pokazuje koliko može biti dobar zvuk s ploče na gramofonu koji nema astronomsku cijenu. Pianosa je u njemačkom magazinu LP dobila priznanje “Best of 2019”.

Širina dvorane North III u hotelu Hilton Garden Inn Zagreb je 6 metara.

Veliku ulogu u dobrom zvuku ovog ili bilo kojeg drugog sistema imaju dodatni bas moduli, odnosno subwooferi. Oni daju dodatnu dinamiku i raspon u najnižim tonovima, no kod zvučnika kojima to nije potrebno služe prvenstveno kao element za tuning jer pročišćuju bas glavnih zvučnika, a to se osjeti u cijelom zvučnom spektru, i u srednjem i visokom.

Koristili smo S/510 subove britanskog proizvođača REL Acoustics, koji s pravom nosi kraljevsku krunu na svom logu. Postoje subwooferi i postoji REL.

Najčešće pitanje posjetitelja je “Jesu li subwooferi uključeni?”, što pokazuje da smo postigli cilj. RELovi itekako rade svoj posao, uključeni su cijelo vrijeme, no slušatelji to ne primjećuju jer nema onog uobičajenog teškog i sveprisutnog basa koji odaje “normalne” subove. Čak ni pri slušanju ploča, gdje neke neravne ploče tjeraju membrane subova na jasno vidljive velike pomake, a zvuk i dalje ostaje brz, fluidan i lepršav – bolji nego što bi bio bez RELova.

Kako Gold Note PH-10 phono ima dva ulaza, a koristili smo ga u oba sistema, ploče smo cijelo vrijeme slušali s oba gramofona. S obzirom da polica ima tri podesive nožice, gramofone je bilo lako postaviti u točan horizontalni položaj.

U subotu poslije 17 sati sistem smo promijenili na Wharfedale Linton zvučnike i Gold Note IS-1000 integrirano pojačalo.

Linton je ime koje dobro poznaju prve generacije audiofila na ovim prostorima jer je Wharfedale model istog imena nudio u nekoliko konfiguracija od 1965. godine pa do samog početka osamdesetih.

U svojoj Heritage seriji Wharfedale je oživio ime Linton, no od posljednjeg Lintona ovaj novi doista zadržava samo ime.

Novi Linton je veći od bilo kojeg prethodnog, ima sasvim drugačiju i sasvim modernu trosistemsku konfiguraciju, zvučničke jedinice konstruirane samo za ovaj model i vrlo kvalitetnu skretnicu. Kabinet niti jednog vintage Lintona nije bio ovako elegantan i profinjenog finiša.

Ovo posljednje se odnosi i na stalke koji mu odlično odgovaraju.

Lintoni su i u nedjelju do 14 sati nevjerojatno dobro punili prostor naše dvorane.

Wharfedale Linton ima vrlo profinjeni zvuk, mekan, jasan na maloj glasnoći, a taj karakter ne gubi niti kad se prilično poglasni. Bas ide vrlo duboko i odlično je kontroliran. Najjači adut je reprodukcija vokala koja odlično prenosi emociju.

Jako veliki broj posjetitelja je iznimno pozitivno reagirao na Lintone, ukratko ocjena je da za cca. 9500 kn za par sa stalcima trenutno nije moguće naći bolji zvuk.

Uz Lintone nismo koristili dodatne bas module, iako bi to, pogotovo s obzirom na veličinu dvorane bilo bolje.

U dubini ove slike, u suprotnom kutu vidi se jedan PSI Audio AVAA C20 aktivni apsorber. Koristili smo dva takva, svakog u jednom kutu.

AVAA C20 je jedan od faktora zaslužnih što se u oba naša sistema nigdje u basu nije moglo primjetiti stojne valove. To je jedini element za korekciju sobne akustike koji smo koristili, a vrlo je efikasan u području od 15 do 150 Hz.

Akustički efekt AVAA C20 je kao da ste u kutu u kojem je postavljen napravili otvor u zidu polumjera metar do metar i pol. Jedna AVAA C20 košta kao jedan kvadrat stana*, a akustički je u bas području efikasnija nego da ste postojeću sobu u tom kutu proširili za još deset kvadrata.

Jakost djelovanja može se regulirati, a sam uređaj se uključuje u struju, ali ne i na glazbeni signal.

* – to naravno malo ovisi gdje stanujete

Linton je na stalku visok tek koji milimetar više od jednog metra što je idealna visina za slušanje iz naslonjača.

Wharfedale Lintoni su bili postavljeni s manjim razmakom od WB zvučnika, i tako su davali vrlo homogenu stereo sliku, koja je također bila najbolja u prva dva reda.

Backstage police, Shunyata Research​ Venom EU7 distribucijska letva, i još puno Shunyata strujnih, interkonekcijskih, USB i inih kabela.

Na Gold Note Pianosi koristili smo Gold Note Donatello Red. Odlična MC high-output zvučnica s micro-elliptical iglom.

Veći Powergrip power conditioner YG-1 s 11 utičnica poslužio je da uz mjerenje Mains Noise Analyzerom nekim posjetiteljima pokažemo efekt koji daje u čišćenju smetnji struje iz mreže.

Wharfedale Evo 4.4 je najveći model iz najnovije Wharfedaleove serije, koja je na neki način evolucija serije Diamond, ali uz najnovija tehnološka dostignuća. Prvenstveno se to odnosi na AMT visokotonac kojeg dosad nije bilo u ovoj klasi zvučnika.

Pozdrav od AudioNovuma do sljedeće prilike.