JM Reynaud Bliss Jubile


Kad se za audiofilski zvučnik kaže da je “namijenjen ljubiteljima glazbe” to zvuči kao izlizana fraza, kao da svi zvučnici nemaju taj isti cilj… No istina je da neki i nemaju, ili barem nemaju ambicije ili tehnologiju spremnu za sve ono što glazba nudi, a iskusni i zahtjevniji slušatelji traže. Zvuk je spektakl i sam za sebe. Ponekad se nije problem prilično zabaviti samo dobrim zvukom i uz realno osrednju glazbu.

Mnogi zvučnici mogu doista spektakularno zvučati s raznim vrstama glazbe kojima takva prezentacija odgovara, ili im je nužna. Bombastičnost, eksplozivnost, i još malo fraza iz recenzija na engleskom jeziku – chest thumping, pants flapping, jaw dropping… No kod glazbe kod koje je najbitnija prirodnost i vjernost, odnosno velika sličnost stvarnom zvuku (takve) glazbe, brzo im se čuju mane, koje nažalost prilično iritiraju na dulji rok.

Iako se na prvu čini da u većini moderne glazbe nisu osobito važni ili zastupljeni – prirodna i fluidna reprodukcija svih vokala, klavira, violine, flaute, trube i nekih udaraljki, zajedno s jasno čujnim ambijentom u kojem su snimljeni – ipak su glavni indikatori dobrog zvuka. Ujedno i odlična najava za ono što možete očekivati od sintisajzera, ritam mašina, raznih procesiranih vokala ili čega god drugog. Najmodernija glazba, iako danas snimana s vrlo malom dinamikom, također krije vrlo zabavne teksture koje većina slušatelja nikad ne doživi. Obrnuto nažalost ne vrijedi, zabavna reprodukcija moderne glazbe uopće nije pouzdan pokazatelj kako će zvučati nešto zahtjevnije.

Prirodnost akustičnih instrumenata zahtjeva vrhunsku točnost, kad audio sistem to postigne, velika većina snimki, čak i onih manje savršenih, ima dobre šanse za istinski glazbeni spektakl.

U tom smislu je za Bliss zvučnik za ljubitelje glazbe stvarno njegov najtočniji opis. Kao i za cijelu JMR gamu. JM Reynaud su upravo zato zvučnici specifičnog zvuka. Specifičnog po tome što imaju iznimno malo svog karaktera i ne trude se impresionirati na prvu. Nisu topli, nisu hladni, nisu nervozni, nisu lijeni. No trik kod takvog mirnog pristupa je da ubrzo moraju pokazati i da nisu suzdržani, već da impresioniraju svojom prirodnošću, rezolucijom i dinamikom. To je dinamika koja ne udara u uho na prvi takt već se doima kao nešto što se reproducira tako jednostavno kao da je parametar razumljiv sam po sebi. Ako se to ne dogodi, nemate muzikalan već samo dosadan zvučnik.

U početku JMR Bliss Jubile zvuče sasvim u redu, sviraju zapravo prilično dobro, no ubrzo shvatite da više ni ne obraćate pozornost na zvuk, jer zapravo se sve čuje, samo ništa ne nameće i ne ističe, kao d ase sve događa samo od sebe. Sve je vrlo fluidno i prirodno, zapravo ono što ste oduvijek tražili.

Slušanje glazbe s Blissevima nije spektakl zvuka, u smislu da ćete u prvih deset sekundi biti očarani bilo kakvim zvučnim vatrometom kakav si već sami zamišljate. Blissove tri najbolje osobine su fluidnost, lakoća i prirodnost. Spektakl je u tome da se uz Bliss jako dobro čuje glazbena ideja, iako zvučnik, relativno malen kakav već jest ne može realistično reproducirati veličinu i udarac velikog bubnja, niti će zvučati najprirodnije što može na koncertnim glasnoćama, a kakve mogu dati samo veliki podni zvučnici.

Ne, Bliss Jubile je zvučnik za vrlo zahtjevne slušatelje koji imaju male prostore i žele čuti puno, ili sve, ali na umjerenoj glasnoći.

Uz Bliss Jubile apsolutno se moraju uzeti u obzir i JMR MagicStand II stalci. Bliss je razvijan na njima, a oni sami svojom konstrukcijom doprinose punijem i ravnomjernijem basu. JMR nudi i mjerenja na kojima se to jasno vidi.

Takva vrhunska prirodnost, fluidnost i lakoća kakvu ima Bliss Jubile omogućuje da kod kuće uživate i u glazbi koja je vrlo često zabavna samo uživo, a na mnogim audio sistemima naporna za slušanje. Uz Bliss će jazz sinkope zvučati zanimljivo i energično, a ne izgužvano pa rasječeno.

Kod zvučnika koji nemaju rezoluciju i dobru mikrodinamiku, uvijek imate dojam da ne slušate dovoljno glasno jer “zagušenost” praktički nikad ne prestaje, a kad ih slušate glasno ubrzo postanu vrlo naporni. Na kraju niti ste čuli ideju glazbe, niti ste dobili emociju i spektakl.

Svjetlina ženskih vokala ili puhačkih instrumenata će uz Bliss biti iznimno detaljna iako se istovremeno visokotonski spektar ne čini nimalo istaknutim. To se vidi i na mjerenjima. Preporuka proizvođača je razmak osi od 2.5 metra te vrlo blagu zakrivljenost prema slušatelju, to je situacija koja odgovara području između plave i narančaste linije na grafu ispod.

Frekvencijski odziv JMR Bliss Jubile mjeren iz nekoliko kuteva u odnosu na os zvučnika

Na ovom linku se nalazi review na kojem možete pogledati slike zvučničkih jedinica i skretnice. JMR Bliss za koristi samo komponente čije su tolerancije uparene do razlika od najviše 1%. No ono što se ni na tim slikama ne vidi, jedan je od najjačih JM Reynaud aduta – njegov kabinet.

To je specijalna konstrukcija transmisijske linije, u ovom slučaju nešto između transmisije i horne. JMR kabinet ima nekoliko sukcesivnih komora koje se iza membrane zvučnika prelijevaju jedna u drugu i na kraju otvaraju u prorez na prednjoj ploči.

Takav kabinet omogućuje da se bas srednjetonska jedinica nalazi u harmoničnoj okolini, kao da je u otvorenom prostoru. To znači da se membrana ne bori s neprestanim promjenama tlaka kao u zatvorenom kabinetu, ili s rezonancijama u basrefleks kutiji. Dakle teret iza membrane je idealno pogođen da se membrana kreće slobodno, bez čujnih refleksija iz kutije, a energija sa stražnje strane je također iskorištena i zbraja se u ukupni zvuk koji čujemo. Takav pristup omogućuje i korištenje kabineta bez ikakvog dampinga, odnosno materijala za punjenje i gušenje zvuka u kutiji.

Iako se transmisijske linije uglavnom poistovjećuju sa svukom u kojem ima puno basa, količina basa kod JMR zvučnika nije primarni motiv. JMR kabineti su građeni kao takve specifične i unikatne transmisije kako bi se postigla vrhunska artikulacija u niskim tonovima i time temelj za rezoluciju u cijelom spektru.

Jedna od jako ugodnih nuspojava zvučnika s tako dobrom artikulacijom basa je da oni i dalje zvuče vrlo jasno i muzikalno i vrlo blizu stražnjeg zida, odnosno u kutevima relativno male sobe. To kod većine zvučnika slične veličine jednostavno nije moguće.

Kad poželite više energije i dinamike s malim zvučnicima, REL ionako ima odgovor za to.

Na stražnjoj strani kabineta, iznad terminala vidljiv je jedan mali krug. To je mjesto na kojem se tvornički podešava napetost zvučničke jedinice u odnosu na kabinet, što je još jedan od alata za postizanje apsolutno minimalnih rezonancija cijelog zvučnika.

Osim subjektivnog dojma lakoće glazbe u reprodukciji, Bliss Jubile su također i lak teret za pojačala relativno male snage, kao i cijevna pojačala koja u pravilu preferiraju zvučnike s mirnijim impedancijama. No isto tako će zvučati sve bolje i bolje ako ih spajate na pojačala višestruko skuplja od njih samih.